Cranberry voor honden | voor ondersteuning van de blaas & nieren

Cranberry's worden bij een blaasontsteking bij honden en katten gebruikt
- 19 augustus 2023

De Vetalin Bladder Support is een zeer compleet supplement om de blaas van je hond schoon te houden. Een belangrijke ingrediënt in dit product is cranberry vanwege de vele positieve eigenschappen voor de de blaas en urinewegen. Zoek je een zeer volledig product met cranberry voor je hond dan is de product een aanrader.

Wat is cranberry voor honden

Cranberry (veenbes) is een klein rood besje. Een vrucht dus. Cranberry staat bekend als superfood. Het zit namelijk boordevol vitamines en mineralen. Het is een klein bommetje vol gezondheid en daarom heel populair in supplementen vooral voor de blaas en urinewegen.

Cranberry voor honden geschikt voor de urinewegen

Cranberries zijn bijzonder geschikt voor het ondersteunen van de urinewegen vanwege hun unieke samenstelling en de aanwezigheid van specifieke bioactieve stoffen. Hier zijn de belangrijkste redenen waarom cranberries nuttig kunnen zijn voor de urinewegen van honden.

Cranberries bevatten een hoge concentratie aan proanthocyanidinen (PACs). Deze verbindingen hebben de bijzondere eigenschap dat ze voorkomen dat bacteriën zich aan de wanden van de blaas en urinewegen hechten.

Cranberries kunnen de zuurgraad van urine verhogen, wat kan helpen om een omgeving te creëren die minder gastvrij is voor bacteriën. Een hogere zuurgraad (lagere pH-waarde) in de urine kan de groei van bacteriën remmen.

Cranberries hebben milde diuretische effecten, wat betekent dat ze de productie van urine kunnen stimuleren. Dit verhoogde urinevolume kan helpen om bacteriën uit de blaas en urinewegen te spoelen.

Is cranberry voor honden veilig?

Bij gebruik volgens voorschrift zijn cranberry’s veilig voor honden. Dit geldt ook voor puppy’s. In het geval van dracht wordt gebruik afgeraden. Denk je dit toch nodig te hebben? Maak dan samen met je dierenarts de afweging.

Kan ik ook hele cranberry’s aan mijn hond geven?

Ja, dit is niet schadelijk. Maar cranberry’s zijn behoorlijk zuur van smaak. Een gemiddelde hond zal het daarom niet graag eten. Terwijl je wel heel wat besjes moet eten. Denk aan handenvol. Het is daarom eenvoudiger om een cranberry-extract en D-Mannose te geven. Zo krijg je veel sneller een hoge concentratie aan stoffen binnen. Daarnaast bevat het andere waardevolle toevoegingen.