Kat plast in huis: hét complete stappenplan!

Een kat plast in huis
- 19 augustus 2023

Een kat die in huis plast. Niet zo fraai. Dit gedrag ontstaat vaak plotseling. Meestal als een kat lange tijd gewoon zindelijk is geweest. En dat stelt menig baasje voor een raadsel. Wat is hier nu ineens aan de hand? Maar nog belangrijker: hoe los je het op? In dit advies een stappenplan. Zodat je precies weet wat jou te doen staat.

Stap 1: straf je kat niet bij plassen in huis

Blijf rustig en lief naar jouw kat. Dit is niet bedoeld om jou te pesten. Er is iets aan de hand. Volg onderstaande stappen om je vriendje te helpen. Straffen werkt vaak averechts.

Stap 2: kijk naar de urine

Wat zie je? Schrijf het antwoord op deze vragen op een briefje:

• Heeft de urine een vreemde kleur?
  • Een vreemde geur?
  • Zie je bloed in de urine?
  • Zie je klontjes in de urine?
  • Is het veel of weinig urine?
  • Lijkt de urine waterig?

Lukt het je de urine te verzamelen en binnen 2 uur bij een dierenarts te brengen? Dat is een heel goed plan! Er kan dan een urineonderzoek gedaan worden.

Stap 3: maak de plasplek schoon en onaantrekkelijk

Eén keertje op de verkeerde plek plassen kan omslaan in gewoonte. Dit gebeurt sneller als een urinegeur aanwezig blijft. Het is daarom verstandig dit direct te doorbreken. Maak de plek goed schoon met Biotex of soda. Spuit hierover heen het liefst iets met een sterke geur. Toiletverfrisser met lavendel is een goede. Daar houden katten niet zo van. En maak de ondergrond heel onaantrekkelijk om op te plassen. Bijvoorbeeld door er aluminiumfolie overheen te leggen. Dit zorgt voor een vervelend geluid als je kat er toch op gaat zitten. Bovendien gaat urine op aluminiumfolie spetteren. Dat vinden katten niet fijn. Hou de plasplek een tijdje (paar dagen tot paar weekjes) afgedekt. Zo laat jouw vriendje de plasplek hopelijk links liggen.

Stap 4: kijk goed naar jouw kat

Wat zie je? Schrijf het antwoord op deze vragen op een briefje:

• Is de vacht goed onderhouden?
  • Zie je klitten of andere plekken in de vacht?
  • Drinkt jouw kat meer dan anders?
  • Is jouw kat sloom?
  • Is jouw kat ineens heel druk?
  • Lijkt je kat prikkelbaar?
  • Lijkt je kat in de war?
  • Miauwt je kat heel veel?
  • Geeft jouw kat over?
  • Loopt jouw kat in een vreemde houding?
  • Loopt je kat mank?
  • Heeft jouw kat moeite met springen?
  • Is jouw kat afgevallen?

Stap 5: maak een afspraak bij je dierenarts

Heel vaak plast een kat in huis omdat hij ziek is. Dit is belangrijk om eerst uit te sluiten. Bekende boosdoeners zijn blaasontsteking, nierproblemen, schildklierproblemen, suikerziekte, gewrichtsproblemen en dementie. De signalen kunnen heel subtiel zijn. Daarom is het zo belangrijk goed naar je kat te kijken. Zo sta je niet met lege handen in de spreekkamer. Leg de antwoorden van stap 2 en 4 voor aan je dierenarts. Dat kan goed helpen bij het onderzoek.

Stap 6: de kattenbak checklist

Als ziekte is uitgesloten kun je de kattenbak onderzoeken. Dit kan namelijk zeker de boosdoener zijn. Alles, maar echt alles aan die bak kan belangrijk zijn voor je kat. Dus heb jij als niets vermoedend baasje misschien iets veranderd? (Hoe durf je!) Hieronder een paar suggesties, maar denk vooral creatief mee:

• Ander kattenbakgrit
  • Andere kattenbak
  • Andere locatie van de kattenbak
  • Een mat onder de kattenbak
  • Een nieuwe plant naast de kattenbak
  • Een andere luchtverfrisser rondom de kattenbak
  • Ander schoonmaakmiddel voor de kattenbak
  • Een nieuwe huisgenoot op de kattenbak

Zo ja, probeer terug te gaan naar de oude situatie. Deze verandering werd niet zo gewaardeerd.

Heb je niets veranderd? Controleer dan ook of je aan de algemene kattenbakregels van je kat voldoet:

• Is de kattenbak schoon? Dagelijks uitgeschept, wekelijks verschoond?
  • Is de kattenbak privé? Kan er rustig geplast worden?
  • Heb je één kattenbak meer dan katten in huis? Bijvoorbeeld: je hebt twee katten en dus drie kattenbakken?
  • Staan de voer en drinkbakjes niet te dicht bij de kattenbak?
  • Heb je een bak zonder klepje? Er is bijna geen kat die het klepje waardeert.

Ook als je niks veranderd hebt kan je kat het ineens beu zijn om op een “verkeerde” bak te plassen. Het is daarom wijs om altijd de kattenregels te volgen. En kun je echt niks verzinnen? Probeer dan eens een compleet andere kattenbak als experiment. En daarna op een andere plek. En daarna met ander grit. Eén verandering per keer.

Stap 7: sproeit of plast je kat?

Heeft jouw kat gesproeid of geplast? Een poes of een kater, gecastreerd of niet, ze kunnen allemaal sproeien. En plassen.

• Plassen: een kat gaat helemaal door de hurken. De plas komt laag op de grond terecht. Plassen kan ook middenin de kamer gedaan worden.
  • Sproeien: dit gebeurt uit staande stand. Urine gaat recht naar achter en komt hoger terecht. Sproeien is tegen iets aan zoals een meubel. Dit komt dus niet middenin de kamer terecht.

Stap 8: mijn kat plast naast de bak (en sproeit dus niet)

De meest voorkomende oorzaken van plassen naast de bak zijn:

• Ziekte of pijn, bijvoorbeeld een blaasontsteking
  • Een probleem met de kattenbak.

Gedragsproblemen of stress zijn meestal niet de oorzaak van plassen naast de bak. Weet je dus heel zeker dat er geplast wordt? En niet gesproeid? Ga dan bovenstaande stappen nog eens na voordat je een gedragsprobleem gaat onderzoeken.

Stap 9: mijn kat sproeit naast de bak (en plast dus niet)

De oorzaken van sproeien naast de bak zijn:

Ook bij sproeien kan de oorzaak dus heel goed ziekte zijn. Of iets verkeerds aan de kattenbak. Sproeien is lang niet altijd een gedragsprobleem. Het is daarom goed om altijd de stappen te volgen. Zo vergeet je niks te onderzoeken.

Stap 10: sproeien als gedragsprobleem

Gedragsproblemen zijn vaak het gevolg van stress. En sproeien als gedragsprobleem komt dus ook door stress. Hierop is één uitzondering: niet gecastreerde katten sproeien vaker dan gecastreerde katten. Hormonen spelen hierbij een rol. Het kan daarom helpen om katten te laten castreren (poezen en katers) bij sproeien in huis.

Katten zijn erg gevoelig. Er zijn heel veel zaken die stress kunnen geven. Het kan moeilijk zijn om dit te onderzoeken. Maar kijk eens naar onderstaande voorbeelden. Kan hier sprake van zijn? Of misschien iets wat hier op lijkt? En zo ja, kun je dit veranderen?

• Veranderingen in de omgeving: verhuizing, nieuwe huisgenoot, nieuwe buurkat, op vakantie geweest, andere dagelijkse routine, een nieuw meubelstuk?
  • Spanningen in de omgeving: onrust in huis, ruzie met huisgenoten, ruzie met buurtgenoten, vuurwerkangst?

Als je de oorzaak kunt aanwijzen kun je hem misschien ook oplossen? Probeer dat zeker te doen.

Stap 11: Vetalin Stress Care voor de kat

Het kan lastig zijn om de oorzaak van stress bij je kat te ontdekken. Soms lukt dit niet. Of je weet de oorzaak wel, maar je kunt er niks aan doen. Vetalin Stress Care bevat natuurlijke rustgevers. Dit helpt te ontspannen. Dit supplement bevat onder andere L-Theanine, Valeriaan en Passiebloem. Stoffen die bij katten goed helpen bij spanning. Bij gedragsproblemen kan dit ondersteunend werken. Vetalin Stress Care mag langdurig gegeven worden. Bij ongewenst sproeigedrag is het verstandig dit tenminste enkele maanden te geven. Dat betekent: enkele maanden langer dan dat het gedrag is verdwenen. Dat voorkomt dat het probleemgedrag snel terugkomt.

Stap 12: een gedragsdeskundige kat

Heb je alle stappen doorlopen en blijft het probleem bestaan? Dan is het verstandig een gedragsdeskundige in te schakelen. Met een getraind oog wordt meer gezien. Het kan zijn dat jij de signalen van je kat niet goed herkent. Dat is heel begrijpelijk. Een gedragsdeskundige komt vaak aan huis kijken. En maakt met jou een plan op maat. Het is verstandig Vetalin Stress Care met gedragstherapie te combineren. Magnesium en Thiamine in dit supplement is goed voor de leerprestatie en het geheugen. Bovendien helpt ontspanning het vermogen om te kunnen leren.

Plassen (of sproeien) in huis is een lastig probleem. Maar met de juiste stappen vaak goed op te lossen. Probeer wel bovenstaande volgorde aan te houden. Dan ben je niet in het wilde weg aan het proberen. Vaak weet je dan niet goed meer wat helpt en wat niet. Bovendien wil je pijn en ziekte bij je kat niet missen.