Blaasontsteking kat door stress

gestresste kat
- 27 december 2023

Helaas wordt een blaasontsteking bij katten veel gezien. Sommige katten zijn hier extra vatbaar voor. Ondanks maatregelen blijven de blaasklachten maar terugkomen. Misschien is dit herkenbaar voor je. Dan is het raadzaam om dit artikel te lezen.

Symptomen blaasontsteking kat stress

Bij een blaasontsteking raakt de blaaswand ontstoken. Dit geeft prikkeling van de blaas. Daardoor wordt het lastig de urine op te houden. Een blaasontsteking herken je aan:

• Vaker plassen
  • Kleine beetje plassen.
  • In huis plassen
  • Natte achterhand
  • Moeite met plassen
  • Miauwen tijdens het plassen
  • Vaak likken aan de geslachtsdelen
  • Met opgetrokken buik lopen

Ook kan de urine afwijkend zijn. Bijvoorbeeld rode of stinkende urine.

LET OP! Heb je een kater en denk je dat deze helemaal niet meer kan plassen? Neem dan met spoed contact op met je dierenarts. Dit kan wijzen op verstopping van de urinebuis. Dit is een ernstige aandoening die direct hulp vereist.

Oorzaken blaasontsteking kat stress

Bij katten speelt een bacterie bij een blaasontsteking meestal geen rol. Een antibioticumkuur geven heeft dan geen zin. De eerste stap is het onderzoeken van de urine. Blaasgruis is namelijk wel een belangrijke oorzaak van de klachten. Dit kan in een urineonderzoek worden aangetoond. Als er een vermoeden is van afwijkingen aan de blaas kan een echo gemaakt worden.

Is er geen sprake van blaasgruis, een bacteriële infectie of andere afwijkingen? Dan wordt de diagnose Feline Idopathische Cystitis (FIC) gesteld. Dat betekent dat de blaasontsteking door onbekende oorzaak ontstaat. Dat wil niet zeggen dat we helemaal niet weten waardoor dit komt. Het is een complex probleem waarbij meerdere dingen een rol spelen.

Blaasontsteking kat stress

Een blaasontsteking bij katten kan veroorzaakt worden door verschillende factoren, waaronder stress. Stress is een belangrijke oorzaak van idiopathische cystitis bij katten, wat een ontsteking van de blaas zonder duidelijke oorzaak betekent. Hier zijn enkele belangrijke punten over de relatie tussen stress en blaasontsteking bij katten, en hoe je dit kunt aanpakken:

Oorzaken van stress bij katten

• Veranderingen in de omgeving: Verhuizen, nieuwe huisdieren, of nieuwe gezinsleden kunnen stress veroorzaken.
  • Gebrek aan verrijking: Te weinig speeltijd, een saaie omgeving of gebrek aan aandacht kunnen stress verergeren.
  • Conflict met andere katten: Dit kan territoriaal gedrag en spanningen in huis veroorzaken.

Ondersteuning van een gezond milieu in de blaas van kat bij stress

Een blaasontsteking is een medische aandoening waarvoor ik verwijs naar een dierenarts.

Met een supplement kun je een gezond milieu in de blaas ondersteunen. Het helpt om de blaas schoon te houden en ondersteunt een goede blaas- en nierfunctie. De Vetalin Blaas Support is volledig gericht op de ondersteuning van de blaas van je kat.

Ondersteuning van je stress gevoelige kat

Als je het vermoeden hebt dat je kat stressgevoelig is dan is een rustgevend middel een aanrader. Het is diervriendelijk en geeft ondersteuning bij stress situaties. Je kunt hierbij denken conflicten met andere katten, veranderingen in de omgeving enz. De Vetalin Stress Care geeft veel katten  ondersteuning wat ook weer een positief effect heeft op een gezond milieu in de blaas van je kat.